Even voorstellen, onze Hallberg Rassy 29 - 93
Dit is onze Zweedse dame, de Hallberg Rassy 29-93. Een klassieker, of een youngtimer misschien. Hoe dan ook, inmiddels 35 jaar te water. We werden de nieuwe eigenaren in januari 2018, nadat de vorige eigenaar het bij gebrek aan tijd niet meer zag zitten met haar. Lucky us!
Spannend, de eerste aanschaf van een zeiljacht(je)! We hadden 8 jaar gevaren met onze geliefde Makma sloep. Maar het kriebelde al een tijdje. Dus na de onverwachte verkoop van de sloep in het najaar van 2017 stonden alle opties open. Nou ja, ik wilde altijd al een Hallberg-Rassy. Waarom? Een mooi en kwalitatief goed gebouwd schip. Dat stelde ik al een paar keer vast op BOOT in Düsseldorf. Een HR is nu nieuw leverbaar vanaf 175K, dus voor velen onbereikbaar. Ook voor ons.
Dus op zoek naar een gebruikt exemplaar. Hoe pak je dat aan? Op internet genoeg moois te vinden. En zo trof ik de advertentie rond de Kerst op een botensite. Het was de juiste om twee redenen: nieuwe motor erin, en voorzien van een strijkinstallatie, een beetje een must bij ons in Brabant.
Dat van die motor vond ik nogal belangrijk. Hoeveel zie je er niet met de opmerking 'revisie in 1996'. Of 'grote beurt in 2017'. Veel motoren overleven nalatigheid wel een tijdje, maar vroeger of later ben je het bokje voor een duizend of wat. Een 'full service history' bestaat nauwelijks in botenland, dus een exemplaar met nieuwe motor is de beste aanbieding.
Begin januari heb ik een expertise laten doen, waarover later meer. Op basis daarvan heb ik het finale bod gedaan. Even afrekenen en u bent de trotse eigenaar van een schip op het droge.
In het voorjaar hebben we haar Breezy Day gedoopt en bleek ze ook te kunnen drijven 😃
Ik kom wat laat op gang, maar ik heb me voorgenomen om het avontuur te documenteren. Voor onszelf, want over een tijdje weet je het niet meer allemaal, maar ook voor andere geïnteresseerden.
Spannend, de eerste aanschaf van een zeiljacht(je)! We hadden 8 jaar gevaren met onze geliefde Makma sloep. Maar het kriebelde al een tijdje. Dus na de onverwachte verkoop van de sloep in het najaar van 2017 stonden alle opties open. Nou ja, ik wilde altijd al een Hallberg-Rassy. Waarom? Een mooi en kwalitatief goed gebouwd schip. Dat stelde ik al een paar keer vast op BOOT in Düsseldorf. Een HR is nu nieuw leverbaar vanaf 175K, dus voor velen onbereikbaar. Ook voor ons.
Dus op zoek naar een gebruikt exemplaar. Hoe pak je dat aan? Op internet genoeg moois te vinden. En zo trof ik de advertentie rond de Kerst op een botensite. Het was de juiste om twee redenen: nieuwe motor erin, en voorzien van een strijkinstallatie, een beetje een must bij ons in Brabant.
Dat van die motor vond ik nogal belangrijk. Hoeveel zie je er niet met de opmerking 'revisie in 1996'. Of 'grote beurt in 2017'. Veel motoren overleven nalatigheid wel een tijdje, maar vroeger of later ben je het bokje voor een duizend of wat. Een 'full service history' bestaat nauwelijks in botenland, dus een exemplaar met nieuwe motor is de beste aanbieding.
Begin januari heb ik een expertise laten doen, waarover later meer. Op basis daarvan heb ik het finale bod gedaan. Even afrekenen en u bent de trotse eigenaar van een schip op het droge.
In het voorjaar hebben we haar Breezy Day gedoopt en bleek ze ook te kunnen drijven 😃
Ik kom wat laat op gang, maar ik heb me voorgenomen om het avontuur te documenteren. Voor onszelf, want over een tijdje weet je het niet meer allemaal, maar ook voor andere geïnteresseerden.
De eerste kennismaking met de HR29 |
HR29 ready to launch |
Klik hier voor de volgende post.
Reacties
Een reactie posten