Hallberg 29 engine control Volvo Penta (Dutch)
Onze Hallberg Rassy 29 heeft in 2013 een nieuwe motor gekregen, een Volvo Penta D1-20F met de 130S-B saildrive. Daarmee heeft ze een forse upgrade doorgemaakt. Met de nieuwe motor kwam er ook een nieuw bedieningspaneel: digitaal starten en stoppen in plaats van apart voorgloeien en stoppen met het uittrekken van de stophendel.
Volvo Penta D1-20F Hallberg Rassy 29 |
Wat er niet vernieuwd was, waren de bedieningskabels: de gashendel en schakelkabel. Het mechanisme was nog origineel, maar na zoveel tijd raakt het versleten. Het gevolg was dat er soms bij het van vooruit naar achteruit schakelen of andersom, de versnelling niet goed werd ingelegd, met geluiden die het technische oor niet graag hoort. Gewoon teveel speling. Oplossing: mechanisme vernieuwen.
De gashendel bleek een taai exemplaar. Onderin zit het fixeer imbusboutje, maar dat had geen functie meer. De hendel was flink gecorrodeerd en moest eraf geslepen worden. Ik had al een nieuwe Volvo Penta hendel laten komen, maar voor het mechanisme hebben we voor een aftermarket exemplaar van Allpa gekozen. Na uitwisseling en afstelling functioneerde het weer helemaal top!
Hallberg 29 engine control |
Volvo Penta saildrive instruction sticker: let op: tegenover de bediening geplakt, anders klopt het niet |
Reacties
Een reactie posten