Start seizoen 2024 Hallberg 29 Breezy Day

Normaal gesproken zie je hier dan foto's van de Breezy Day in de winterstalling, of in de takels. Maar deze winter lag ze in de haven. Tegen mijn zin moet ik zeggen, maar de mensen van de stalling zijn ermee gestopt en konden geen nieuwe beheerder vinden. 

Hoewel ik vooral de winterstormen niet fijn vond en de boot heel vuil werd, is het voordeel dat ze lekker dichtbij ligt en je er toch wel eens even naartoe kan gaan. Om het dek een keer te schrobben ofzo. Of om een klusje te doen. Gelukkig hebben we er een kuiptent bij, zodat er geen water door het kajuitluik naar binnen waait en de zaak een beetje schoon blijft.

Hallberg 29 met kuiptent 2024

Ik had voor de winter een paar klussen op de verlanglijst staan:

  1. Electra renoveren
  2. Motorisolatie vernieuwen
  3. Dek onderhoud
  4. Hor voor het dekluik maken
Dynamo overleden
Aan het einde van het vaarseizoen gaf mijn display een alarmmelding over de accuspanning. Na controle van de accu bleek deze het niet te zijn. Meestal gaat het toch over een laadprobleem. Maar met een jonge Volvo Penta met nog geen 300 uur erop verwacht je dat niet. 
Ik heb de specialist laten komen en al gauw bleek dat de dynamo naar z'n grootje was. Na wat speurwerk bleek dat de de dynamo verkeerd aangesloten was geweest (blijkbaar al bij de montage van de nieuwe motor in 2013). Die aansluitingen (een paar boutjes aan de achterkant van de dynamo) zijn onzichtbaar. En dan is een fout al snel gemaakt. 


De aansluitingen aan de achterzijde.

Dynamo doorgebrand dus. En ook waren laadkabels zwaar belast geweest. En de wallader was ook overleden.
Nu is de installatie al 40 jaar oud, dus het leek me een goed idee om de zaak maar eens te saneren. Met een nieuwe walstroomlader, galvanische isolator, dynamo (de Volvo Penta dynamo is van Mitsubishi), semi-tractie accu, extra zekeringen en nieuwe kabel, accupolen en kabelogen. Allemaal netjes geordend en voorzien van mantels. Al met al goed voor een duizend of twee aan materiaal en arbeid, maar nu weer degelijk en veilig. Vindt de verzekeraar ook altijd fijn. Nieuw aansluitschema erbij gemaakt voor ooit.

Nieuwe dynamo Penta-Mitsubishi




Motorisolatie
Ook de motorisolatie was de originele. Degelijk met een rubber rug, maar na zoveel jaar vies en loshangend. Dus alles er maar eens afgerukt aan de kajuitzijde. Aan de rechterzijde zit daar het spoelbakje van de keuken half door een wand heen, zodat er ook altijd bij warme motor wel een luchtje in het keukenkastje komt. 


De spoelbak steekt origineel door de wand


Ik heb daar een nette ombouw voor gemaakt, netjes in de epoxy. En daarna de boel na de electraklus opnieuw bekleed met Merford Acusticab van 38 mm. Wat ziet het er weer helemaal spiffy uit! 




Koelslangen beter bevestigd en mantelbuizen voor de elektra



Dekonderhoud
Hoewel het dek er netjes bijligt, bleek ik in de winter toch wat lekkage te hebben. De ankerplaat door het dek bleek ondicht te zijn. Dus verstaging eraf, plaatje verwijderd, alle oude kit en omliggende voegen schoongemaakt en opnieuw gekit met Sikaflex. Nog twee andere stukken meegenomen, waarvan de voeg een beetje leek op te lossen. Eruit gesneden met de 'reefing hook' die ik daarvoor heb, en opnieuw geprimerd en gevoegd. 

Binnenkort ga ik Boracol gebruiken om alle vlekken eruit te krijgen. Hieronder een foto van vóór de behandeling.


Teakdek Hallberg 29 zonder Boracol



Hor gemaakt
Er zijn allerlei soorten van horretjes te koop, maar altijd een beetje zo-zo. Tenzij je aan de binnenzijde een rolcassette gaat monteren. Maar die neemt best veel hoofdruimte in beslag, en het is niet al te hoog voorin de boeg. Daarom heb ik er zelf maar eentje gemaakt.




Tot de volgende update: a new mainsail

Klik hier voor de vorige post.

Reacties

Populaire posts