HR 29 deck works teak (Dutch)
Onze HR29 is voorzien van een teakdek. Da's mooi man!
Wil je dat wel?
Heel eerlijk, de keuze voor de aanschaf van een Hallberg-Rassy zonder teakdek lijkt een beetje weird, maar ik zou het gerust doen!
Waarom? Nou, het teakdek is natuurlijk heel mooi, vakwerk, niet glad, en origineel. Maarrrr.. het vraagt het om de nodige zorg. Kitnaden, propjes, schoonhouden..
Als het dek niet goed bijgehouden is, kun je er behoorlijk wat ellende van hebben. En dat is niet voorbehouden aan oude boten! Zelfs na een jaar of 10 kan je in de misère zitten.
Lek van boven
Ook onze HR29 was aanvankelijk 'lek van boven'. Niet perse een euvel bij boten met een teakdek, maar wel een dingetje waar je slapeloze nachten van kan hebben. Want stel er zit water onder je dek? En de boel is gewoon verrot? Dek slopen, misschien wel de core vernieuwen, wat een drama's. Kijk maar eens naar de vlogs van A Boat Called Wanda, zoals deze https://youtu.be/u118X1ftJF8
Toen we in 2018 onze 'nieuwe' Rassy net in de haven hadden liggen, kwamen we erachter dat ze toch niet zo waterdicht was. Na een stevige bui kon je dat goed vaststellen. Ook een prima moment om tijdens een flinke regelbui de zoektocht naar de oorzaken te starten. Met een lampje de leksporen zoeken, die uiteindelijk zorgen voor water in de bilge. I hate it..
En wat vind je dan zoal?
Wil je dat wel?
Heel eerlijk, de keuze voor de aanschaf van een Hallberg-Rassy zonder teakdek lijkt een beetje weird, maar ik zou het gerust doen!
Waarom? Nou, het teakdek is natuurlijk heel mooi, vakwerk, niet glad, en origineel. Maarrrr.. het vraagt het om de nodige zorg. Kitnaden, propjes, schoonhouden..
Als het dek niet goed bijgehouden is, kun je er behoorlijk wat ellende van hebben. En dat is niet voorbehouden aan oude boten! Zelfs na een jaar of 10 kan je in de misère zitten.
Lek van boven
Ook onze HR29 was aanvankelijk 'lek van boven'. Niet perse een euvel bij boten met een teakdek, maar wel een dingetje waar je slapeloze nachten van kan hebben. Want stel er zit water onder je dek? En de boel is gewoon verrot? Dek slopen, misschien wel de core vernieuwen, wat een drama's. Kijk maar eens naar de vlogs van A Boat Called Wanda, zoals deze https://youtu.be/u118X1ftJF8
Toen we in 2018 onze 'nieuwe' Rassy net in de haven hadden liggen, kwamen we erachter dat ze toch niet zo waterdicht was. Na een stevige bui kon je dat goed vaststellen. Ook een prima moment om tijdens een flinke regelbui de zoektocht naar de oorzaken te starten. Met een lampje de leksporen zoeken, die uiteindelijk zorgen voor water in de bilge. I hate it..
En wat vind je dan zoal?
- lekkende afvoerputten van het dek (bij alle Rassy's zo gemaakt, op nieuwe nog steeds, en geen geweldige engineering voor de lange termijn)
- alles wat door het dek heengaat is verdacht, en dat is nogal wat
- kleine lekpuntjes, zoals aan een dakluik
- slecht ooit achteraf gemonteerde dingen die op of aan je boot zijn geschroefd
- afwatering van de kuip, ingelamineerde putten
- ondichte bakjes (weet niet precies hoe ze heten) in de kuip
- ondichte voegen in je dek
De dingen die heel obvious zijn, kun je meteen repareren. En de rest is vooral een kwestie van lange adem. En Sikaflex 291i is je vriend, vind hier alle produktaanwijzingen. Kort en goed:
- 291i vult en lijmt van alles
- 292i voor zwaar belaste lijm verbindingen, constructielijm
- 290DC is voor het vullen van de dekvoegen
- 298FC is bedding compound, voor het inbedden van nieuwe teakdelen
2018
In 2018 ben ik begonnen met het verwijderen van alle teaknaden die een beetje open stonden. En voordat je het weet worden er dat dan snel heel veel. Vooral de achterste hoekjes van het dek zijn heel lastig omdat er weinig ruimte is. Maar wat vooral een crime is, is de aanhechting met de romp. Die naad zit namelijk onder de teak stootlijst, waardoor er heel weinig ruimte is om te zien wat je doet en om er goed bij te kunnen. Monnikenwerk. Maar je haalt niet even 1-2-3 de stootlijst eraf, die krijg je er namelijk niet af zonder een nieuwe te moeten (laten) maken. En by the way, bij Hallberg Rassy kun je alle delen per stuk bestellen, rondom vernieuwen kost ongeveer € 7.500,-. Het is maar dat je het weet.
Vooral de afwatering van het dek was een punt van zorg. De putten worden door Hallberg Rassy geboord en geschroefd. Wat zou het briljant zijn om de afvoer in te lamineren, maar ze doen het bij nieuwe boten nog net zo als 35 jaar geleden.
Een nieuwe Hallberg Rassy op BOOT Düsseldorf. |
Ik heb een stukje rot teak weg moeten halen, met epoxy de doorvoer beschermd, een kunststof vulring gemaakt en vervolgens de zaak overdadig gekit.
Doorvoer niet beschermd door Hallberg Rassy |
Vulplaatje gemaakt voor de afvoeren |
Waterdicht maken met epoxy en ruim kitten |
2019
Na de eerste ronde in 2018, heb ik in 2019 nog een deel van het voordek gedaan. Minder urgent, want het achterste deel van het dek geeft veel meer risico op lekkages. Het dek loopt naar achter af, en dus watert ook aan de achterste einden af, daar waar de beruchte putten zitten. Door de bolling van het dek loopt het water vooral langs de rand naar achter. Dus alles wat aan de rand niet goed sluit geeft direct problemen.
Op het voordek was er ook het nodige te vernieuwen. Maar aan de propjes kwam ik nog niet toe in een snikhete zomer.
Hier nog een voorbeeld van hobbywerk achteraf. Op deze plek staan de bussen die op de kuiprand zijn gemonteerd. Het zijn de steunen voor de brug van de strijkinstallatie waar de mast in ligt. Ooit gemonteerd zonder kit!! En ja, water zuigt daar gewoon onder en komt dan via de achterste bakskist en motorruimte in de bilge terecht. Het duurt even voordat je dat gevonden hebt.
2020
In de winterstalling heb ik aan de propjes gewerkt. Er ontbraken er enkele en er staken er de nodige omhoog. Vandaag de dag zou je een nieuw dek erop lijmen, maar toen werd er nog geschroefd. Blijkbaar ook nog toen onze HR al een keer een nieuw dek kreeg, vermoedelijk in 2002/2003. De schroeven worden afgedekt met een teakpropje, dan afgestoken of geschuurd wordt.
Ik denk dat ik er een dag of vier aan gewerkt heb. Het begon met het verwijderen van de propjes en de schroeven eronder. En wat blijkt dan? Er zitten roestende schroeven onder!! Welke malloot heeft dat ooit gedaan!?!? Of zou het RVS 304 in plaats van 316 zijn, wat dan toch gaat corroderen?? Ik denk eigenlijk dat het geen RVS was, bij het boren was het slijpsel magnetisch.
Ja, er moesten er een stuk of 25 denk ik uitgeboord worden. Dat lukte niet bij allemaal. Als ze eenmaal gaan roesten, dan komen ze ook nauwelijks meer los. Ze worden ook wat broos, dus breken ook nog eens gemakkelijk. De meeste kwamen er gelukkig uit met een setje om dolle schroeven te verwijderen. Wel even oefenen. Eerst breek je een paar keer een boortje, of boor je te groot of te klein. Ik had veel plezier van een doosje Cobalt boren van 3.3 mm. Even een millimeter of 5 boren en dan met de contra-tap de schroef er voorzichtig uitdraaien. Soms breekt er een af, en die blijft dan leuk zitten. Die krijg je er dan niet uit zonder het schroefgat in je dek te beschadigen, maar ja...
Als je dan eenmaal bezig bent, zie je tamelijk veel propjes die een beetje omhoog komen, uiteindelijk heb ik er nu rond de 100 vervangen. Maar het lijkt me niet overdreven om ze preventief allemaal te doen.
Ik heb eerst alle schroefgaten zuiver gemaakt met een proppenboor die ik al eerder gekocht had voor het teakwerk in de kuip. Iets dieper boren, en dan opnieuw een RVS dekschroef erin. Vervolgens de propjes erin lijmen met epoxy. Ik gebruik een punttangetje om de propjes vast te pakken en in de epoxy te dippen en ze dan met de nerf zoveel mogelijk in de goede richting erin te lijmen. Soms lastig te zien, maar wel nuttig.
Daarna afsteken met een scherpe beitel. Doe dat in een paar keer. Steek met de richting van de nerf mee, en kijk even of de nerf niet naar beneden loopt. Steek in dat geval van laag naar hoog af. En daarna kun je nog altijd even netjes het plekje opschuren, want er zitten natuurlijk nog wat epoxyresten omheen.
Klik hier voor de volgende post. Ga naar de vorige post.
Reacties
Een reactie posten